Tunne Jumalan voima. Osa 2. Hengen tuli -illan opetuksen tiivistelmä.

Voit katsoa opetuksen tiivistelmän tästä linkistä:

Jumala asuu korkeudessa ja pyhyydessä – ja niiden luona, joilla on särjetty ja nöyrä henki Hänen edessään 

Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi. Jes. 57: 15

Tämän maailman nk. viisaus, vauraus – mitä onkaan – on ok oikeassa ja hyvässä käytössä. Mutta Jumalan voima ei ole ripustautunut tähän maailmaan hippusenkaan vertaa. 

Mutta sinä annat sydämeeni suuremman ilon kuin kukaan saa viinin ja viljan runsaudesta. Rauhassa menen levolle ja nukahdan. Sinä, Herra, sinä yksin olet minun suojani, minä saan elää turvassa. Ps. 4: 6, 7

Jumalan voima on monesti kätketty heikkouteen, vaikeuksiin, jopa vainoihin. Heikkouden keskellä Jumalan voima tulee näkyviin, jopa täydelliseksi niin kuin Paavali kirjoittaa. 

Mutta hän on vastannut minulle: ”Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima. Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas.  2 Kor. 12: 9,10

Sen tähden iloitsen..? 

Mieluummin, helpommin olisi seurata Jeesusta hyvinä päivinä, leppoisassa myötätuulessa, auringon paistaessa miellyttävästi. – Sellaisiakin päiviä on. Mutta on myös päiviä, jotka ovat sateisia, sumuisia, myrskyisiä – päiviä, jolloin asiat eivät mene helposti ja mukavasti. On taisteluita. On vastuksia. On vastoinkäymisiä. Voi olla vastusta, jopa vainoa. – Niiden keskellä voi tuntea monenmoisia tunteita. Turhautumista. Surua. pettymystä. Masennusta. – Fyysistä ja henkistä olotilaa: väsymystä. Mieleen voi nousta monemoisia kysymyksiä, joista tavallisin lienee: Miksi? – Ja toinen pyyntö: Jumala, ota minulta tämä (mikä se onkaan…) pois. 

Rukous on paikallaan.

Rukous on suotavaa.

Jumala vastaa siihen ajallaan ja tavallaan: Kyllä. Ei. Odota. 

Myös rukousvastauksen odotusaikana.

Myös EI-vastauksen tullen.

Voimme levätä Jumalan hyvissä käsissä. 

Jumala sanoo sinulle: Minun armossani on sinulle kylliksi. Minun voimani tulee täydelliseksi sinun heikkoudessasi – mikä ikinä se onkaan. 

Tunne ja tunnista Jumalan voima

Jeesus vastasi heille: ”Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Matt. 22: 27

Jeesus lausui sanat tilanteessa, jossa häntä yritettiin saada sanoista kiinni. Hänelle esitetettiin uskonnollinen komba, johon ei ollut (kysyjien mielestä) oikeaa vastausta. Jos Jeesuksen vastaus olisi miellyttänyt toisia kysyjiä, hänen vastauksensa olisi suututtanut toiset.

Kysyjät olivat eksyksissä sen takia, että he eivät tunteneet kirjoituksia eivätkä Jumalan voimaa.

Pysähdyin sanan ´ tuntea´kohdalle. Kreikankielisessä Uudessa testamentissa käytetään sanaa, joka tarkoittaa tuntea. Kyse on ”sisälukutaidosta”, siitä että tunnet, mihin uskot. Sana tarkoittaa myös tunnistamista. Tunnistat Pyhän Hengen toiminnan.

Luin Oral Robertsin kirjaa Tee mahdottomia. Kirjasta jäi mieleen ajatus:

Periaatteet ovat muuttumattomat. Toimintatavat voivat muuttua. 

Oral Roberts

“Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat. Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla.–” Hepr. 1: 1-3

Historian vaiheet tulevat ja menevät. Jumala ilmestyy ajasta aikaan. 

“osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen” Ef. 2: 7

On tärkeää tunnistaa Jumalan toiminta, ettei eksy polulta. 

On tärkeää tunnistaa Jumalan toiminta, että pysyy sillä polulla, mihin Jumala on meidät tarkoittanut.

Sana rististä

Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 1Kor. 1: 18

Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. 1 Kor. 1: 22,23

Aika, johon Paavali suuntasi sanansa oli täynnänsä etsintää. Ihmiset etsivät vastausta elämäänsä monista eri lähteistä. Näin on myös meidän aikanamme.

Etsinnän keskellä on yksi vastaus: Risti. Risti tuo iankaikkisen pelastuksen. Ristin juurelle voimme tulla tarpeidemme kanssa.

Takki tyhjänä lähteen luo

Kuluva vuosi on ollut minulle raskas – kuten varmasti monelle muullekin. Eteen on tullut asioita, tekemistäkin, johon ei ole osannut varautua.

Olen antanut itsestäni paljon. Puhunut eri paikoissa ja tilanteissa.

Havahduin siihen, miten takki oli tyhjä. Metsälenkillä rukoilin: Jumala, ellet sinä anna, minulla ei ole annettavaa. Hän antoi.

Jumalan luokse voit tulla tyhjänä.

Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: »Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon!

Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.» Joh. 7: 37, 38

Julkaissut Pauliina Kuikka

pastori, valokuvaaja, sisällöntuottaja - pastor, photographer, content manager

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: