Kiitollisuus

Tiistaina 10.11. naistenillassa meillä oli teemana kiitollisuus. Illan alustuksen tiivistelmän löydät videona YouTubesta:

Uskovina, kristittyinä pyrimme elämässämme etsimään Jumalan tahtoa. – Ajattelemme, että Raamatusta löydämme paljonkin osviittaa siitä, mikä Jumalan tahto voisi olla meille näin 2000-luvullakin, melkein 2000 vuotta Raamatun viimeisimmiksi kirjoitettujen osien jälkeen. 

Yksi näistä on Paavalin kirje Tessalonikassa asuville kristityille. Sieltä löydämme Paavalin kehotuksen kiitollisuuteen. Olen lainannut jaekokonaisuutta KR 38:n mukaan. Siinä tulee mielestäni esille se, että jokaisessa tilanteessa voi ja on mahdollista kiittää. 

Miksi Jumala?

Omakohtaisesti olen joutunut muutamassa elämänvaiheessa kysymään tiukkoja kysymyksiä Jumalalta: Miksi, Jumala?

Aina emme tiedä. Aina emme saa/löydä vastausta. Silloinkin on hyvä jäädä Jumalan hyviin ja turvallisiin käsiin, kuten Daavid Psalmissa 139:

Kuinka ylivertaisia ovatkaan sinun suunnitelmasi, Jumala,

kuinka valtava onkaan niiden määrä!

Jos yritän niitä laskea,

niitä on enemmän kuin on hiekanjyviä.

Minä lopetan,

mutta tiedän: sinä olet kanssani.

Ps. 139: 17,18

Kiitollisuus elämän mutkikkaissa vaiheissakaan ei merkitse sitä, että välttämättä ottaisin mukisematta vastaan kaiken vastaan tulevan:

Sinulla ja minulla on lupa rukoilla asioiden muuttumista sellaiseksi kuin ymmärrämme Jumalan tahdon avautuvan:

  • On lupa ja oikein rukoilla apua itselle ja ihmisille, joista kannamme huolta. On lupa ja oikein rukoilla terveyttä.
  • On lupa ja oikein rukoilla joka päiväistä leipää ja että löydämme sen tulopurosen, joka tuon leivän mahdollistaa.
  • On lupa ja oikein rukoilla voimaa jokapäiväiseen elämään.
  • On oikein ja lupa jopa pistää pahalle kampoihin.
  • On oikein ja lupa rukoilla Jumalan valtakunnan tulemista.
  • On oikein ja lupa rukoilla Jumalan tahdon toteutumista niin kuin se on taivaassa. 

Kiitollisessa turvautumisessa hyvään Jumalaan löydämme rauhan

Kiitollisuuden perusta on ymmärrys siitä, että Jumala on hyvä – silloinkin, kun emme Häntä täysin ymmärrä, käsitä.

Kiitollisuus voi toteutua hyvin erilaisissa elämän olosuhteissa. Kiitollisuus ei edellytä ympärilleen täydellistä elämää.

Menestyksen rukoileminen ei ole väärin. Voimme Raamatun lupauksen perusteella toivottaa ja rukoilla toinen toisellemme menestystä niin sisäiselle elämällemme kuin ihmissuhteille tai taloudelle.

Daavidin ajatus laittaa asian oikeaan mittakaavaan: Jumalan antama ilo ja rauha on enemmän kuin isoinkaan ulkonainen menestys, mistä runsas vilja- ja viinirypälesato ja niistä valmistetut tuotteet ovat tuon ajan vertauskuva. Meidän aikanamme menestyksen mittarit voisivat löytyä hulppeassa kodissa, onnistuneissa ja tuottavissa sijoituksissa tai tuottavassa somenäkyvyydessä.

Daavidin viesti on:

  • Jumalan antama ilo on enemmän kuin suurinkaan noista.
  • Jumalan antama sisäinen rauha ja tasapaino on enemmän kuin suurinkaan noista.

Johanneksen sanoin: ” — minä toivotan sinulle, että kaikessa menestyt ja pysyt terveenä, niinkuin sielusikin menestyy.” (3. Joh. 2). Sisäinen tasapaino, rauha ja kukoistus voivat heijastua myös ulkonaiseen elämään ja fyysiseen terveyteen.

Olen pohtinut, voiko asia olla myös käänteinen: Viime aikoina on keskusteltu niin Suomessa kuin kansanvälisestikin henkisestä hyvinvoinnista. Esimerkiksi meillä Suomessa lasten ja nuorten henkinen pahoinvointi on noussut otsikoihin – ja myös me aikuiset voimme tilastojen mukaan huonosti. Kuinka paljon meille asetetut menestyksen mittarit ja niiden luoma paine aiheuttavat henkistä hätää?

Kiitollisuuspuu

Työskentelyn idea lähti liikkeelle yhdestä koulutunnista. Minut oli kutsuttu eräälle koululle/ryhmään yhtenä paikallisista toimijoista tukemaan hajanaisen ryhmän ryhmäytymistä. Mietin, miten asiaa lähestyisin ilman ongelmalähtöisyyttä. Mieleeni putkahti käsillä oleva puuidea. Mielenkiintoisesti hajainaisesta ja sisäisiää ristiriitoja kihisevästä ryhmästä löytyi kiitollisuuden aiheita, hyviä asioita.

Työskentelyn idea on nostaa meidän elämästä kiitollisuus.

 Mitä ruokit?

Törmäsin tähän tarinaan koulumaailmassa:

Intiaanivanhus asui kylässä ja kertoi vanhoja tarinoita lapsille, että he oppisivat tärkeitä asioita elämästä.

Kerran taas, kun lapset istuivat hänen ympärillään, hän sanoi heille:

Sisälläni käydään taistelua, ihan hirvittävää taistelua. ”Ketkä sitä hirvittävää taistelua sisälläsi käyvät?”, kysyivät lapset. ”Sitä käyvät kaksi sutta”, sanoi vanhus ja jatkoi: ”Toinen susista on ilkeä. Se on pelko, viha, kateus, itsekkyys, suru, mielipaha, ahneus, ylimielisyys, itsesääli, katkeruus, valhe, ylpeys, kilpailu.”

”Entä se toinen susi?”, kysyi yksi lapsista.

”Toinen on hyvä susi. Se on ilo, rauha, rakkaus, toivo, jakaminen, nöyryys, tyyneys, ystävällisyys, hyväntahtoisuus, myötäeläminen, anteliaisuus, totuus, rehellisyys, usko ja myötätunto”, vastasi vanhus.

Vanhus sanoi hitaasti vakavalla äänellä: ”Tätä samaa taistelua käydään myös teidän ja kaikkien ihmisten sisällä.”

Lapset miettivät kauan ja lopulta yksi lapsi kysyi vanhukselta: ”Kumpi susi voittaa?”

Vanhus vastasi yksinkertaisesti: ”Se, kumpaa ruokit!”

  • Kristillisestä näkökulmasta tarinassa on jotain tuttua. Tarina on kuin toisinto Paavalin kirjeestä Galatian kristityille: lihan teoista ja Hengen hedelmistä. Myös niiden kohdalla on kysymys on siitä, mitä ruokimme ja mihin kiinnitämme huomion.
  • Kristillisestä näkökulmasta kysymys ei ole pelkästään meistä, tahdonvoimastamme, tai muusta vastaavasta vaan yhteistyöstä Pyhän Hengen kanssa: Saamme yhdessä Hänen kanssaan ruokkia sitä hyvää ja rakentavaa, mitä elämässä on – ja jättää vähemmälle se, mikä ei vie elämää eteenpäin vaan päinvastoin tuhoaa meitä ja muita. 

— ajatelkaa kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen. 

— Silloin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

Fil. 4: 8,9

Kuva & tekstit: Pauliina Kuikka

Julkaissut Pauliina Kuikka

pastori, valokuvaaja, sisällöntuottaja - pastor, photographer, content manager

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: